Undvik musarm (RSI) med RollerMouse

 

RSI-dagen fokuserar på förslitningsskador (RSI) och musarm

Smärta på grund av användning av datormus påverkar miljontals människor över hela världen. Den internationella RSI-dagen, som hålls den 29 februari, kommer att fokusera på hur man kan förhindra de utbredda förslitningsskadorna till följd av dåliga arbetsställningar och repetitiva rörelser.

Vad är RSI?

RSI står för Repetitive Strain Injury - översatt till svenska betyder det belastningsskador eller skador i muskler, ledband, nerver och senor orsakade av repetitiva rörelser och överansträngning. Oftast drabbar det underarmar, armbågar, handleder, händer, nacke och axlar och vanligtvis är det ett arbetsrelaterat problem. I Sverige används ordet musarm när man talar om Repetitive Strain Injury.

Få e-post med bra videotips om att förebygga musarm från den auktoriserade fysioterapeuten Stuart Nottingham.

Få e-post här

 

Varför drabbas man av belastningsskador?

RSI uppstår när man överanstränger muskler och senor i överkroppen. Det finns flera faktorer som ökar risken för RSI, exempelvis: repetetiva rörelser, dålig eller felaktig hållning, låga temperaturer, vibrationsutrustning och stress. Uppgifter som involverar repetitiva rörelser kan leda till RSI. Detta kan till exempel vara arbete vid ett löpande band, i kassan på en stormarknad eller arbete vid en dator.

Om du arbetar med en traditionell mus håller du automatiskt underarmen och handleden i ett onaturligt läge som orsakar överbelastning. Dessutom gör du samma rörelse om och om igen, och överbelaster därmed muskler och ledband i handen.

 

Hur förebyggar eller lindrar man belastningsskador?

För att övervinna den återkommande eller kroniska smärtan måste arbetsplatsen ordnas så att den passa individen som ska arbeta där. Samtidigt måste det finnas möjlighet till variation och rörelse i det annars stillasittande arbetet med musen. Att byta ställning eller röra på sig i 5 minuter varje timme är ett av de bästa råden för att slippa förslitningsskador.

När du arbetar med armbågarna nära revbenen arbetar du i den goda arbetszonen i ett bekvämt och avslappnat läge. Här är den centrerade musen ett bra val. Du undviker sträckning och vridning och dina händer vilar på musen i ett naturligt läge och du kan flytta markören utan att anstränga din hand. Oavsett vilken typ av mus du väljer, måste din mus vara utformad för att ge bra stöd för din hand eller dina händer, så du undviker ett krampaktigt grepp om musen.

Prova här en ergonomisk mus som minskar och förebygger smärta

 

Experten uttalar sig

Vi har frågat en av experterna inom ergonomi, den licensierade fysioterapeuten Stuart Nottingham från England hur man bäst kan förebygga eller lindra belastningsskador. Han säger: ”När människor använder en vanlig mus ser man ofta att de arbetar med musen långt bort från kroppen. Det ökar risken för smärta och idag är det väl dokumenterat att du kan minska denna risk genom att arbeta med armbågens spets nära bröstet”.

Få e-post med fler bra videotips från Stuart Nottingham direkt i din inkorg.

Få e-post här

 

 

När du arbetar med en RollerMouse sitter du automatiskt med armarna nära din kropp i ett bekvämt och avslappnat läge, vilket lindrar problemen som uppstår på grund av dåliga arbetszoner.

Läs mer om hur du undviker eller minskar smärta här